Åpenhetsloven
HAK Entreprenør AS
Redegjørelse etter åpenhetsloven
Oppdatert: 23. Juni 2025
1) Kort om virksomheten
HAK Entreprenør AS er en entreprenørvirksomhet som utfører betongarbeider, særlig på broer,
kaier og damanlegg for offentlige oppdragsgivere. Selskapet har også ekspertise innen
stålkonstruksjoner og har om lag 90 ansatte/årsverk.
2) Ansvarsforankring og styringssystemer
Ansvar for arbeidet etter åpenhetsloven er forankret i virksomhetsstyringen og i våre sertifiserte
ledelsessystemer ISO 9001 (kvalitet), ISO 14001 (ytre miljø) og ISO 45001 (arbeidsmiljø).
Systemene dekker interne retningslinjer, risikovurderinger, årlige revisjoner og etterlevelse av
gjeldende lover og forskrifter. Krav knyttet til åpenhetsloven gjennomgås i prosjektoppstart og
ved revisjoner/inspeksjoner i prosjekter.
Vi er tariffbundne og har nulltoleranse for narkotika, alkohol, mobbing, trakassering og
diskriminering. Vi gjennomfører årlige medarbeiderundersøkelser og følger kravene til
bedriftshelsetjeneste og arbeidsmiljøutvalg. Avvikssystemet benyttes til hendelser og
forbedringsforslag.
HAK har et bevist forhold til hvilke leverandører vi bruker. Blant annet leverandører som har
rammeavtale med NESO (www.neso.no). NESO har gjennom sitt arbeid også gjort vurderinger
av de leverandører som rammeavtale er inngått med, NESO ber om dokumentasjon fra de
bedrifter som naturlig rammes av Åpenhetsloven om de kan dokumentere at de jobber med
Åpenhetsloven.
3) Metode for aktsomhetsvurderinger
HAK gjennomfører aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs modell (seks trinn) og benytter
prosess og veiledning slik de er kjent fra Etisk handel Norge/OECD.

4) Vesentlige risikoområder i HAK
• Innkjøp av byggevarer (betong, armering/stål og øvrige byggevarer).
• Innleie av arbeidskraft, særlig krav til lønns- og arbeidsvilkår, HMS, arbeidskontrakter og
organisasjonsfrihet.
• Innleie av underentreprenører, med vekt på tariffetterlevelse, underleverandørkjeder og
kapasitet til å etterleve kontraktskrav.
5) Tiltak iverksatt 2024–2025
• Leverandørvalg: Vi prioriterer leverandører som kan dokumentere arbeid med åpenhetsloven.
Der det er aktuelt benyttes rammeavtaleleverandører (bl.a. gjennom NESO) som er vurdert
mot relevante krav.
• Innleie (arbeidskraft/UE): Innleide virksomheter skal være tariffbundne og dokumentere
ordnede forhold (HMS, kontrakter, lønn, arbeidstid).
• HMS og arbeidsmiljø: Årlige medarbeiderundersøkelser, BHT-oppfølging, AMU-arbeid og
nulltoleransepolitikk videreføres.
• Avvik og forbedring: Avvikssystemet benyttes til å registrere funn, tiltak og
forbedringsforslag knyttet til menneskerettigheter og arbeidsforhold.
6) Resultater og effekt
I perioden er leverandører og innleide aktører fulgt opp gjennom kontraktskrav, dialog og
dokumentasjonsinnhenting. Vurderinger og eventuelle hendelser håndteres i tråd med
prosedyrene i ISO-systemene og avvikssystemet, med sikte på forebygging, korrigering og
kontinuerlig forbedring.
7) Retten til informasjon (informasjonskrav)
Allmennheten kan be om informasjon om hvordan HAK håndterer faktiske og potensielle
negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Slike
informasjonskrav besvares skriftlig innen rimelig tid og senest innen tre uker. Dersom kravet er
særlig omfattende, kan fristen unntaksvis forlenges; i så fall gir vi beskjed innen tre uker om
begrunnelse og når svar kan forventes.
Henvendelser kan rettes via kontaktinformasjonen på våre nettsider (www.hakas.no).
8) Publisering og oppdatering av redegjørelsen
Redegjørelsen gjøres lett tilgjengelig på www.hakas.no og oppdateres årlig. Redegjørelsen skal
offentliggjøres innen 30. juni hvert år.
Alta, 23 Juni 2025

Ole Heggeli
Daglig leder
HAK Entreprenør AS